Юридический Вестник
Правовой всеобуч для граждан

Главная » Статьи » Новости, комментарии

Воєнний стан: наслідки для бізнесу

Правовою основою введеннявоєнного стану є КонституціяУкраїни, Закон України «Про правовий режим воєнного стану» (далі – Закон №389) та Указ Президента №393. Про опублікуваннядвохостанніхдокументів в «ГолосіУкраїни» ми писали тут.

 

Обмеження свобод – обов’язкові та ні

Згідно зі ст. 8 Закону №389, в областях України, у яких введено воєнний стан, можуть бути введені 24 видизаходів.

Проте з тексту Указу зрозуміло, що не всі з зазначених у Законі №389 заходівбудутьзастосованіцього разу. Тобтовведеннявоєнного стану не означає, щовсіцізасоби автоматично починаютьвиконуватися. Деякі з них вводитиме Президент, а деякі – призначатимутьвійськовіадміністрації областей. Зокрема, частковамобілізація буде оголошуватися Президентом України у строки і в обсягахвідповідно до загрознаціональнійбезпеці і обороніУкраїни.

Отже, не вартоодразупочинатирахуватипотенційнізбитки. Цілкомможливо, щобільшість з таких заходів не буде застосована, враховуючи те, щовоєнний стан вводиться лише на місяць.

Водночас, звичайніобов’язкибізнесу (виплачувати зарплату, дотримуючись при цьомумінімальнихгарантій, встановленихзаконодавством з праці, документально оформлюватипрацівниківна роботу, подаватиподаткову і фінансовузвітність, сплачуватиподатки) під час воєнного стану ніхто не відміняв. І штрафи за такіпорушеннязалишаються. Перевіркивід ДФС (та іншихконтролерів) в цейперіодтакож не скасовуються.

 

Цестрашне слово «військовіадміністрації»

Статус військовихадміністраційвизначається ст. 4 Закону №389. По суті, цетимчасовідержавніоргани, якіутворюються на територіях, на яких введено воєнний стан. Вони будутьвиконуватифункціїмісцевихорганівсамоврядування (повноваженнявійськовихадміністраційнаведені у ст. 25 Закону №389).

Але також – не обов’язково і не автоматично з початку введенняцього стану. Вони утворюютьсялишеякщомісцеві ради припиняютьвиконуватисвоїповноваження (через самоусунення, порушеннязаконодавстватощо). Рішення про утвореннявійськовихадміністраційприймається Президентом України за поданнямобласнихдержавнихадміністраційабовійськовогокомандування.

Якщо ж військовіадміністрації не утворюються, місцевіорганивладипродовжуютьвиконуватисвоїфункціївідповідно до законодавстваУкраїни.

 

Правосуддя в умовахвоєнного стану

Правосуддя на території, на якій введено воєнний стан, здійснюєтьсялише судами. На ційтериторіїдіють суди, створенівідповідно до КонституціїУкраїни. Створеннянадзвичайних та особливихсудів не допускається. Це прямо передбачено ст. 26 Закону №389.

Скороченнячиприскорення будь-яких форм судочинствазабороняється.

У разінеможливостіздійснюватиправосуддя судами, якідіють на території, на якій введено воєнний стан, законами Україниможе бути зміненатериторіальнапідсудністьсудових справ, щорозглядаються в цих судах, або в установленому законом порядку зміненомісцезнаходженнясудів.

Отже, якщови подали абоплануєте подати позовдо судупід час воєнного стану, вінрозглядатиметься у звичайному порядку і у звичайні строки.

 

Відшкодуваннязбитків, завданихпід час введеннявоєнного стану, абоповернення майна, щозбереглося

Одним з заходів, якіможливіпід час воєнного стану, є вилученняабовідчуження майна у юридичнихосіб для забезпеченнязахистудержави. І ці два термінислідрозрізняти.

Вилучення майна є тимчасовим і передбачаєйогоповернення. Тому згіднозі ст. 3 Закону №4765 вилучення майна в умовах правового режиму воєнного стану здійснюється без відшкодуваннявартості такого майна.

А ось якщовідбулосявідчуження (абовилученемайнонеможливоповернути), ст. 23 Закону №389 передбачаєповневідшкодуваннявартості такого майна або, якщоцеможливо, надання на замінуіншого майна, за виборомвласника.

Слідзазначити, щовідшкодуванняможе бути як попереднє (тобто те, яке здійснюється до відчуження майна), так і наступне (після такого відчуження). Правила йоговиплативстановлені ст. 10 цього Закону.

Попереднєвідшкодування. Попереднєповневідшкодуваннявартостіпримусововідчуженого майна здійснюється на підставі документа, щоміститьвисновок про вартість майна на дату йогооцінки, яка проведена у зв’язку з прийняттямрішення про йогопримусовевідчуження.

Оцінка такого майна проводиться у порядку, встановленомузаконодавством про оцінку майна, майнових прав та професійнуоціночнудіяльність. Тобтонезалежнимекспертом-оцінювачем, або ж органами державноївладичи органами місцевогосамоврядування за погодженнямізвласником майна. У разівідмовиабовідсутностівласника майна зазначеніорганимають право проводититакуоцінкусамостійно.

Компенсація (відшкодування) виплачуєтьсявійськовимкомандуваннямчи органом, щоприйняврішення про такевідчуження, за рахуноккоштів державного бюджету.

Як на вилучене, так і на відчуженемайноскладається акт. Одним з реквізитів такого акту є сумавиплаченихкоштів (у разіпопередньогоповноговідшкодуваннявартості майна).

Наступневідшкодування. У такому разійоговиплатамає бути проведена протягомп’ятинаступнихбюджетнихперіодів (років). Для отриманнянаступноїповноїкомпенсації за примусововідчуженемайнойогоколишнійвласникабоуповноважена ним особа післяскасування правового режиму воєнного стану звертається до військовогокомісаріату за місцемвідчуження майна зізаявою, до якоїдодаються акт і документ, щоміститьвисновок про вартість майна. Тобто, і в цьомувипадкунезалежнаоцінка такого майна проводиться обов’язково.

І щеодне. Ст. 12 Закону №4765 передбачає: якщопіслявоєнного стану майно, яке булопримусововідчужене, збереглося, а колишнійвласникабоуповноважена ним особа наполягає на поверненнісамецього майна, такеповерненняздійснюється в судовому порядку. Якщо суд вирішить «повернути», то майноповертаєтьсяколишньомувласнику, а вінповертаєотриманукомпенсацію (відшкодування) з вирахуваннямрозумної плати за використання державою цього майна. Очевидно, що і розміртакоїрозумної плати маєвстановити суд.

 

Чогоще чекати?

Середможливихнаслідківвведеннявоєнного стану є частковамобілізація. Звісно, такими мобілізованимиможуть стати працівникиабо ж підприємці. Будутьпроведені і навчальнізборирезервістів. Тому про гарантії таких фізосіб та обов’язкироботодавцівщодо них ми нагадаємо в окремійстатті, яку опублікуємонайближчим часом.

Щеоднепитання, яке вженепокоїть наших читачів: чи буде визнановведеннявоєнного стану форс-мажорнимиобставинами і чизвільнитьцевідвиконанняобов’язківпід час воєнного стану? Цю проблему наш юрист тежспробуєпроаналізуватиокремо, у наступнійстатті.

Категория: Новости, комментарии | Добавил: jur_vest (30.11.2018) | Автор: Бикова Ганна
Просмотров: 1396 | Рейтинг: 3.0/4
Всего комментариев: 0
avatar